تبلیغات
آلاء - ازدواج امام زمان عجل الله فرجه
پنجشنبه 11 مرداد 1386  06:08 ق.ظ    ویرایش: جمعه 12 مرداد 1386 02:08 ق.ظ
نوع مطلب: باز هم جمعه ،

شاید درباره زندگی شخصی و خانوادگی آن حضرت و ازدواج و داشتن فرزند و مكان زندگی و موارد مشابه فکر کرده باشید.

ما در این مطلب قصد داریم به « سه نظریه » معروف درباره این سوال بپردازیم که آیا امام زمان ازدواج کرده است ؟

نظریه اول : عدّه ای معتقدند كه حضرت مهدی(علیه السلام) ازدواج كرده است، و برای اثبات این نظریّه به دلائل ذیل استناد جسته اند :

1- استحباب ازدواج :

الف) الگوی کامل بودن امام باعث میشود در عمل به واجب و مستحبات بر دیگران پیشی بگیرد.
ب) شأن و منزلت انسان كامل ایجاب میكند كه به مستحبّات عمل كند.
البته در مورد امام زمان ما نكته أوّل به دلیل غیبت موضوعیّت ندارد ، ولی نكته دوّم غیر قابل ردّ است.

2- روایاتی که در آن از خانواده و اولاد ایشان نام برده شده.
علاوه بر ضعف سندی اکثر این روایات ، هیچ دلیلی بر اینکه این خانواده و فرزندان مربوط به زمان غیبت است وجود ندارد.

3- داستان جزیره خضراء :

این داستان را شاید شنیده و خوانده باشید اما پیرامون آن توصیه میکنم « جزیره خضراء افسانه یا واقعیت » را از محقق بزرگ علامه جعفر مرتضی ببینید. بعضی از محقّقین با بررسیهای گسترده ای كه انجام داده اند، معتقدند جزیره خضراء افسانه ای بیش نیست و واقعیت ندارد و برخی همچون آقابزرگ تهرانی(صاحب الذریعه) نیز میگویند : این داستان تخیّلی است.

4- کنیه اباصالح (پدر صالح) :

جواب 1 : جالب است که این لقب برای ایشان در کتب معتبر نقل نشده و بیشتر بر اساس آیه « وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الاَْرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّــلِحُونَ » به ایشان اختصاص داده شده و بین مردم مشهور شده و اگر هم دربرخی روایات کلمه اباصالح داریم باید گفت که صالح یا أبا صالح نام یکی از اجنّه است كه مأموریت دارد تا اشخاص گمشده را هدایت و راهنمایی كند.
جواب 2 : « أب » در لغت عرب كه تنها به معنای پدر نیست ، بلكه به معنای صاحب و ... نیز آمده است مثلا در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است كه « من و علی پدران این امتیم» لذا اباصالح به معنای پدر ِ فرزندی به نام صالح نیست ، بلكه أبا صالح یعنی كسی كه افراد صالح و شایسته در اختیار دارد کما اینکه در مورد سیدالشهداء میگوییم « اباعبدالله » و ایشان تمام آنان که موحدانه خدا را میپرستند مانند پدر و مربی است.

نظریه دوم : آن حضرت ازدواج نكرده است. دو دلیل این دسته :

1- ازدواج امام با فلسفه غیبت سازگاری ندارد ، زیرا لازمه ازدواج داشتن همسر و فرزند است ، و این امر باعث میشود كه حضرت شناخته شده و اسرارش فاش شود و از سوی دیگر غیبت به معنای خفای شخص است، یعنی ناشناس بودن نه نامرئی بودن، در حالی كه با ازدواج كردن شناخته میشود، و حد اقلّ شناخته شدن شناسایی وی توسط همسرش میباشد.
2- زنی كه لیاقت و شایستگی و به اصطلاح هم كفو آن حضرت باشد وجود ندارد.

قبل از پاسخ باید توجه شود فلسفه غیبت فقط موارد فوق نیست ، مواردی مثل خوف از کشته شدن (که مسلم است اگر همین الآن تشریف بیاورند یه عاشورای به یاد ماندنی دوباره رخ میده)، امتحان شیعیان و ... هم جزو فلسفه های غیبت در احادیث ذکر شده.

امکان شناخته شدن توسط همسر نیز دو پاسخ دارد :

الف) گفته شده : « مردم او را میبینند ولی نمیشناسند » که میتواند شامل همسر ایشان نیز بشود.
ب) همانطور كه برای همراهان و خواصّ غائب نیست ، برای همسر خود نیز میتواند غائب نباشد.

در پاسخ به « کفو » هم باید گفت :

زنان شایسته و بایسته با فضائل اخلاقی و معنوی بالا در هر دوره ای وجود دارد ، زنانی همچون حضرت مریم و آسیه كه در قرآن كریم الگوی دیگران شمرده شده اند و یا مانند حضرت خدیجه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده اند و هستند ، از سوی دیگر در روایات مربوط به خصوصیات اصحاب و یاران خاصّ حضرت آمده است كه پنجاه نفر آنان زن میباشند.

نظریه سوم : نباید به اینگونه مباحث پرداخت و نهایتاً باید توقّف كرد و در جواب این نوع سؤالات كلمه «نمیدانم» و «نمیدانیم» را بر زبان جاری می كنند، چرا كه اصل ازدواج یا عدم ازدواج حضرت جزء اعتقادات ما نیست، زیرا در مباحث اعتقادی ما نیامده است كه باید معتقد شویم به امام زمانی كه ازدواج كرده یا نكرده است، این نوع موضوعات از مسائل شخصی است.

در جواب میگوییم که امامان ما انسانهای عادی نبوده اند كه بی تفاوت از كنارشان بگذریم ، آنها دارای مقام عصمت هستند و هر محبی دوست دارد سیره و روش محبوب خود را بداند.

نتیجه گیری نهایی : تنها دلیل (1_ب) از نظریه اول غیر قابل ردّ بود. مسلم بودن استحباب ازدواج و ترک عزوبت(همسر نداشتن) حتی برای مدتی اندک و همچنین پیشگام بودن امام در عمل به مستحبات برای رسیدن کمال ، میتواند دلیلی بر این مدعا باشد.

البته لازم به ذکر است که برای عمل به مستحبات مذکور :

1) لازم نیست كه این ازدواج ، از نوع دائم آن باشد بلكه با ازدواج موقت نیز میتوان به امر مستحب عمل كرد.

2) لازم نیست حتماً عُمر همسر(یا همسران) ایشان مانند عمر خود آن حضرت طولانی باشد.

این مطلب تلخیصی بود از این مطلب نسبتا طولانی + کمی پیاز داغ!

فردا جمعه ست : اللهم صل علی محمد حجتک فی ارضک و خلیفتک فی بلادک و الداعی الی سبیلک ...

   


نظرات()   
نمایش نظرات 1 تا 30