تبلیغات
آلاء - آیاتی برای 12 و 13 و 14 و 15 و 16 رمضان
یکشنبه 1 مهر 1386  07:09 ق.ظ    ویرایش: یکشنبه 1 مهر 1386 08:09 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

مَن كَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَهُمْ فِیهَا لاَ یُبْخَسُونَ ، أُوْلَئِكَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَبَاطِلٌ مَّا كَانُواْ یَعْمَلُونَ ﴿ هود / 16 ﴾
كسانی كه زندگی دنیا و زیور آن را بخواهند [و آن را هدف خود قرار دهند جزای] كارهایشان را در آنجا به طور كامل به آنان می‏دهیم و به آنان در آنجا كم داده نخواهد شد ، اینان كسانی هستند كه در آخرت جز آتش برایشان نخواهد بود و آنچه در آنجا كرده‏اند به هدر رفته و آنچه انجام می‏داده‏اند باطل گردیده است.

وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ ... وَمَا یُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ ﴿ یوسف / 103و106 ﴾
و بیشتر مردم هر چند آرزومند باشی ایمان‏آورنده نیستند ... و بیشترشان به خدا ایمان نمی‏آورند جز اینكه [با او چیزی را] شریك می‏گیرند.

وَفِی الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِیلٌ صِنْوَانٌ وَغَیْرُ صِنْوَانٍ یُسْقَی بِمَاء وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَی بَعْضٍ فِی الأُكُلِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿ رعد / 4 ﴾
و در زمین قطعاتی است كنار هم و باغهایی از انگور و كشتزارها و درختان خرما چه از یك ریشه و چه از غیر یك ریشه كه با یك آب سیراب می‏گردند و [با این همه] برخی از آنها را در میوه [از حیث مزه و نوع و كیفیت] بر برخی دیگر برتری می‏دهیم بی گمان در این [امر نیز] برای مردمی كه تعقل می‏كنند دلایل [روشنی] است.

وَقَدْ مَكَرُواْ مَكْرَهُمْ وَعِندَ اللّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ ، فَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿ ابراهیم / 47 ﴾
و به یقین آنان نیرنگ خود را به كار بردند و [جزای] مكرشان با خداست هر چند از مكرشان كوهها از جای كنده می‏شد ، پس مپندار كه خدا وعده خود را به پیامبرانش خلاف می‏كند كه خدا شكست‏ناپذیر انتقام‏گیرنده است.

الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ، فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِیْنَ ، عَمَّا كَانُوا یَعْمَلُونَ ، فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ ، إِنَّا كَفَیْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِینَ ، الَّذِینَ یَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلهًا آخَرَ فَسَوْفَ یَعْمَلُونَ ﴿ حجر / 91-96 ﴾
همانان كه قرآن را جزء جزء كردند [به برخی از آن عمل كردند و بعضی را رها نمودند] ، پس سوگند به پروردگارت كه از همه آنان خواهیم پرسید ، از آنچه انجام می‏دادند ، پس آنچه را بدان ماموری آشكار كن و از مشركان روی برتاب ، كه ما [شر] ریشخندگران را از تو برطرف خواهیم كرد ، همانان كه با خدا معبودی دیگر قرار می‏دهند پس به زودی [حقیقت را] خواهند دانست.

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ ، إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَی الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ ، إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ ﴿ نحل / 98-100﴾
پس چون قرآن می‏خوانی از شیطان مطرود به خدا پناه بر ، چرا كه او را بر كسانی كه ایمان آورده‏اند و بر پروردگارشان توكل می‏كنند تسلطی نیست ، تسلط او فقط بر كسانی است كه وی را به سرپرستی برمی‏گیرند و بر كسانی كه آنها به او [=خدا] شرك می‏ورزند.

وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا ، وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ﴿ اسراء / 81 و 82 ﴾
و بگو حق آمد و باطل نابود شد آری باطل همواره نابودشدنی است ، و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می‏كنیم و[لی] ستمگران را جز زیان نمی‏افزاید.

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ یُوحَی إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿ کهف / 110 ﴾
بگو من هم مثل شما بشری هستم [ولی] به من وحی می‏شود كه خدای شما خدایی یگانه است پس هر كس به لقای پروردگار خود امید دارد باید به كار شایسته بپردازد و هیچ كس را در پرستش پروردگارش شریك نسازد.

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ﴿ طه / 25 ﴾
[موسی با دعا به خدا ] گفت پروردگارا سینه‏ام را وسعت ببخش.

یک نکته پیرامون قرآن :

آیت اللَّه بهاء الدّینی می‏فرمود :
آن چه مسلّم است، این است كه بدون تكامل نفوس بشری، بدون تزكیه و تهذیب نفوس، بدون ایمان واقعی و بدون هدایت و تقوا، فهم قرآن محال است.
كسی گمان نكند ما می‏توانیم بدون حركت تكاملی، علماً و عملاً قرآن را بفهمیم، این محال است. اگر كسی می‏خواهد با كتاب و معانی آن آشنا شود، احتیاج به تكامل دارد.
حضرت صادق، علیه السّلام، به ابوحنیفه فرمود : خداوند حتّی فهم یك حرف از كتابش را به تو عطا نكرده است.
این یك واقعیّت است. چون ابوحنیفه حركت كمالی و تقوا نداشت و بدون تقوا، فهم كتاب، محال است.

نردبان آسمان، ص 45

لینکهای امروز :

کدیور و حقوق بشر!

دفتر بازتاب پلمپ شد

تصاویر منتشر نشده از دفاع مقدس

تصویر بیست و پنج نوع جانور عجیب و غریب دنیا (لاتین)

تو هم با این چشم شورت! (چشم زخم یا همان چشم بد در اسلام)

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی : اگر مسلمانان سه چیز نداشتند دنیا را فتح می کردند ...

‌مرکز آمار ایران اعلام کرد : 22 درصد خانوارهای ایرانی رایانه و 12 درصد اینترنت دارند

چه کسانی بیشتر از همه منتظر امام زمانند ؟ محمد بن حسن = 262 ، ایران = 262 !!!

بلند شو یه خورده استراحت كن، دوباره بخواب پسرم! (شوخی‌های جبهه بمناسبت هفته دفاع مقدس از نشریه گل آقا)

   


نظرات()   
نمایش نظرات 1 تا 30