تبلیغات
آلاء - معصوم بین غلوّ و تقصیر
چهارشنبه 16 آبان 1386  05:11 ق.ظ    ویرایش: شنبه 1 دی 1386 10:12 ق.ظ
نوع مطلب: نعمت ولایت ،

یَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِی دِینِكُمْ وَلاَ تَقُولُواْ عَلَی اللّهِ إِلاَّ الْحَقِّ ﴿نساء/171﴾

« غلوّ و تقصیر » دو خطا برای کسانیه که با معصومین سر و کار دارند وجود دارد ، که با وجود متضاد بودن با هم ، نتیجه واحدی دارن ؛ خروج از محیط تبعیت و اقتدای به معصومین
غلو به معنای از حد گذراندن و تقصیر به معنای کوتاه و کم کردن.

تعریف غلوّ

در مورد انبیاء : اعتقاد به الوهیت یا {«شراکت یا وحدت» در «علم یا قدرت یا ربانیت یا ...»} یا اعتقاد به حلول خدا در آنان
و در مورد امام : موارد فوق + اعتقاد به نبوت امام

نکاتی در باره غلوّ و تقصیر

> کتب اهل سنت خصوصا صحیحترینش! (از امام! بخاری) منبع احادیث «تقصیر» هست خصوصا از ام المومنین عایشه. (برای نمونه از همان اول جلد 1 کتاب بخاری در باب وضوء که نوشته نبی ایستاده ... ، بگیرید تا آخرش)
> غالیان نه فقط در عصر غیبت و نه از آغاز پیدایش اسلام بلکه از زمان پیامبران قبل بوده اند و مثلا مسیحیان عیسی را و یهودیان عُزیر را پسر خدا میدونستن ، در صدر اسلام هم بعضا حضوری خدمت معصوم میرسیده و غلوّ خود را بیان میکردند!
مثلا روایت شده که مردی پیش رسول الله صلی الله علیه و آله ، آمد و عرض کرد «السلام علیک یا ربی»!!! پیامبر به او فرمود : «مالک؟ لعنک الله! ربی و ربک الله...» چت شده ، خدا لعنتت کنه! پروردگار من و تو الله است. (بحار ج25 ص297)
آنان کم کم پیشرفت کردند طوری که در زمان امام عسکری علیه السلام ، غلوّشان آنقدر شاخ و برگ پیدا کرده بود که واجبات را سقط و حرام را حلال و نکاح با محارم را مباح(:جایز) میدانستند. (حیات الشخصیه عند اهل البیت/11)
که این مطلب تاکیدیست بر نکته مشترک غالیان و مقصرین.
> نکته مشترک دو گروه خطاکار فوق این است که نمیخواهند از معصومین تبعیت کنند ؛
گروه اول (غالین) با بالا بردن آنان و آنان را از جنس بشر ندانستن و در نتیجه لایق پیروی ندانستن
گروه دوم (مقصرین) نیز میگویند او با ما فرق چندانی ندارد پس چرا ازش پیروی کنیم.
> در احادیث ، دو گروه مذمت شده اند اما در حدیثی از پیامبر (بحار الأنوار 25/295) غالی بدتر از مقصر دونسته شده... و از نظر فقهی هم برخی از مراتب پایین «تقصیر» که به علت کامل نبودن معرفت فرده ، احکامی مانند غلوّ کننده ها نداره.

کیفیت مواجهه با غلو در سنت معصوم

1- تاکید بر عبد و بنده بودن (اجعلونا مخلوقین / لا ترفعونی فوق حقی فإن الله تبارك وتعالی اتخذنی عبدًا قبل أن یتخذنی نبیا)
2- تاکید بشر بودن و حالات و نیازهای بشری داشتن (کما اینکه در آیه 75 مائده داریم)
3- لعن و طرد و بیزاری جستن از قائل به غلوّ

عوامل غلو

1- عدم معرفت یا معرفت ناقص (إن لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی)
2- مصلحت غالی : با وجودی که امام غالی رو نهی میکرد اما اون ادامه میداد ، علاوه بر عوامل فوق ، گاهی این امر به دلیل مصلحتی مادی یا شهرت یا ریاست یا اباحه گری و مخالفت با شرع!
که مورد 1 از دوستداران (محب غال) و مورد 2 از دشمنان حکایت داره.

حدیثی که در ادامه میاد در باب دشمنی اعداء اهل بیت و وارد کردن غلو در دین توسط اونهاست که حاوی مضامینی عالیست : (سند صحیح)

عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی مَحْمُودٍ قَالَ : قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام : یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَنَا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ فَضْلِكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ هِیَ مِنْ رِوَایَةِ مُخَالِفِیكُمْ وَ لا نَعْرِفُ مِثْلَهَا عِنْدَكُمْ أَفَنَدِینُ بِهَا ؟
فَقَالَ : یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ ، لَقَدْ أَخْبَرَنِی أَبِی ، عَنْ أَبِیهِ ، عَنْ جَدِّهِ علیه السلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله قَالَ : مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ ، فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ ، وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنْ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ.
ثُمَّ قَالَ الرِّضَا [علیه السلام]:
یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِینَا وَضَعُوا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِنَا وَ جَعَلُوهَا عَلَی ثَلَاثَةِ أَقْسَامٍ :
أَحَدُهَا الْغُلُوُّ ، وَثَانِیهَا التَّقْصِیرُ فِی أَمْرِنَا ، وَثَالِثُهَا التَّصْرِیحُ بِمَثَالِبِ أَعْدَائِنَا
فَإِذَا سَمِعَ النَّاسُ الْغُلُوَّ فِینَا ؛ كَفَّرُوا شِیعَتَنَا وَنَسَبُوهُمْ إِلَی الْقَوْلِ بِرُبُوبِیَّتِنَا
وَ إِذَا سَمِعُوا التَّقْصِیرَ ؛ اعْتَقَدُوهُ فِینَا
وَ إِذَا سَمِعُوا مَثَالِبَ أَعْدَائِنَا بِأَسْمَائِهِمْ ؛ ثَلَبُونَا بِأَسْمَائِنَا وَقَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ {
  وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ }
یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ ، إِذَا أَخَذَ النَّاسُ یَمِیناً وَ شِمَالاً فَالْزَمْ طَرِیقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ ، إِنَّ أَدْنَی مَا یُخْرِجُ الرَّجُلَ مِنَ الإِیمَانِ أَنْ یَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ یَدِینُ بِذَلِكَ وَیَبْرَأُ مِمَّنْ خَالَفَهُ
یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ احْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِیهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ.

أخبارالرضا 1/272 , بحار 26/239

... به امام رضا علیه السلام گفتم : یا بن رسول الله ، نزد ما اخباری از فضایل امام علی علیه السلام هست که از مخالفان شما شنیده ایم و مانند آن را از شما نشنیده ایم آیا به آن معتقد گردیم ؟
امام علیه السلام فرمود به نقل از رسول الله فرمودند : « هركس به سخنگویی گوش فرا دهد او را عبادت كرده است. اگر آن سخنگو از جانب خدا سخن میگفت، او خدا را عبادت كرده است و اگر از جانب ابلیس سخن میگفت ابلیس را عبادت كرده است. »
سپس فرمودند :
ای پسر ابی محمود ، مخالفان ما در شأن ما سه نوع خبر جعل کرده اند :
یکی اخبار غلو ، دوم اخبار تقصیر در کار ما ، سوم اخباری که تصریح دارند به بدگویی و دشنام دشمنان ما (از زبان ما اهل بیت)
تا هرگاه مردم اخبار غلو را بشنوند ، شیعیان ما را تکفیر کنند که اینها قائل بربوبیت امامان خود هستند
و هرگاه اخبار تقصیر را بشنوند به آن معتقد گردند (که آری امامان شیعه افرادی عادی بوده اند)
و هرگاه اخباری که زشتی و بدگویی دشمنان ما را می کند با ذکر اسامی آن ها ، به بدگویی علیه ما بپردازند.
در حالی که خداوند فرموده :
و آنهایی را كه جز خدا می‏خوانند دشنام مدهید كه آنان از روی دشمنی [و] به نادانی خدا را دشنام خواهند داد. ﴿انعام/108﴾
ای پسر ابی محمود ، زمانی که مردم چپ و راست را برمیگزینند پس تو به راه ما ملتزم باش ، پس هر که ملازم ما باشد ما هم ملازم او و هر که از ما جدا شود ما هم از او جدا میشویم.
کمترین چیزی که انسان را از ایمان خارج میکند اینست که به سنگریزه بگوید این هسته است و سپس به آن معتقد شود و از مخالف حرفش تبری جوید.
ای پسر ابی محمود ، آنچه را برایت گفتم حفظ كن و نگه دار ، زیرا خیر دنیا و آخرت را برایت در این گفتار گردآوری كردم.


جمله پر رنگ شده خیلی تامل برانگیزه ، پس وای به حال اونا که میگن «عرفان» همون «اسلام» هست و ...

خطرات و مضرات غلو و تقصیر

1- پایین آوردن عظمت خالق یا مقام معصوم
2- تکفیر شیعه در نظر اعداء اهل بیت (کما اینکه در حدیث امام رضا علیه السلام ذکر شد)

قبل از بیان بحث فقهی ، یه حدیث دیگه بگم که آمادگی!! پیدا کنین :

جاء عَنْ یَزِیدَ بْنِ عُمَرَ الشَّامِیِّ عَنِ الرِّضَا علیه السلام فِی حَدِیثٍ قَالَ : مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ أَفْعَالَنَا ثُمَّ یُعَذِّبُنَا عَلَیْهَا فَقَدْ قَالَ بِالْجَبْرِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ فَوَّضَ أَمْرَ الْخَلْقِ وَ الرِّزْقِ إِلَی حُجَجِهِ فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِیضِ وَ الْقَائِلُ بِالْجَبْرِ كَافِرٌ وَ الْقَائِلُ بِالتَّفْوِیضِ مُشْرِكٌ

وسائل ‏الشیعة 28/340

امام رضا علیه السلام فرمود : هرکس گمان برد خدا افعال ما را انجام میدهد سپس عذابمان میکند بر آن ، قائل به جبر شده و هر کس گمان کند امورات خلق و رزق آنها را به حجتش کاملا به عهده حجتش قرار داده ، قائل به تفویض شده و قائل به جبر ، کافر و قائل به تفویض مشرک است.

حکم و تعریف فقهی غلات

لب مطلب اینه که ؛ یکی از نجاسات ، کفار (لنکرانی:مشرکین) هستن و غلوّ کنندگان با شرایطی که در زیر می آید ، وارد این دسته میشوند.

آقای خویی و اراکی در عروه گفتن : «غلات نجسند» و هیچ حاشیه و استثنایی وارد نکرده اند.
لنکرانی در توضیح المسائل : «مسلمانانی كه مشرك شده باشند و حضرت علی(علیه السلام) را خدا بدانند یا یكی از ضروریات دین را انكار كنند به نحوی كه به انكار خدا و رسول خدا برگردد نجس می باشند.»
استفتایی از ایشان که در «جامع المسائل» درج شده :
سوال : آیا علیّ اللّهی ها كه طریق خاصی برای خود دارند پاكند؟ و ازدواج با آنان چه حكمی دارد؟
جواب : اگر حضرت امیر (علیه السلام) را العیاذ بالله ، خدا بدانند یا منكر معاد یا یكی از ضروریات دین مثل نماز و روزه باشند كافر و نجس هستند و ازدواج با آنان جایز نیست.
(جامع المسائل ج1 ص43)
آقای سیستانی در منهاج دارند که : «اگر غالی در غلوّش بحدی پیش برود که تعریف کافر بر او صدق کند نجسند»
و کافر را اینگونه تعریف کرده اند که : فرد جحد(=انکار)ی داشته باشد که موجب تکذیب برخی از ابلاغهای الهی نبی شود مثل معاد و سایر احکام فرعی ، لذا اگر جحدش به این برنگردد مثلا بسبب دور بودن از محیط مسلمین و جهلش به احکام دین باشد ، کافر نیست.»
و در توضیح المسائل «غلات یعنی آنهایی كه یكی از ائمه علیهم السلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول كرده است نجسند»

لذا در دیدگاه فقهی اگه هر کی یه ضروری مذهب رو انکار کنه (مثلا یک غالی با غلوّش ، یگانگی یا ربوبیت خدا رو انکار کنه) با التفات به چیزی که میگه ، جزو دسته کفار محسوب میشه و ناپاکه.

در پایان جا داره که یادی هم بکنیم از مداح مشهور ، شهید! سید جواد ذاکر ، منبر بدون روضه نمیشه!!!
ایشون در رد بشرهای معمولی! که میگن فلان حرف درباره معصوم ، غلوّه ، سخن جالبی دارن که من قضاوت رو به شما واگذار میکنم :

 

البته مسلماً آقای ذاکر میدونستن که اگه فقها این عقیده رو غلوّ میدونن از معصوم علیه السلام بیّنه دارند طوری که میدونیم اگه الان معصوم عجل الله فرجه ، ظاهر بود ، همین را میگفت اما ، جالب اینجاست که غُلات زمان معصومین هم با وجود خطاب صریح معصوم ، باز هم دست از عقیدشون برنمیداشتن.

دو فایل سخنرانی مفید با موضوع غلوّ هم برای شما قابل دریافته :

گلچین سخنرانی شماره 1 از آیة الله سید علی میلانی (دام ظله) در شرح زیارت جامعه

کیفیت پایین ، 1.4 مگ کیفیت بالا ، 2.9 مگ

 

گلچین سخنرانی شماره 2 از آقای ... (که شخصا ضبط شده و در نت نیست)

کیفیت پایین ، 1 مگ کیفیت بالا ، 2 مگ


 

تتمه : بسیاری از تعاریف واژه های مرتبط با دین نیاز به شناخت دقیق دارن ، مثلا همین غلوّ ، دوستی میگفت « بعضیا فک میکنن غلوّ یعنی محبت بیش از حد ائمه طوری که باعث بشه که فرد ، مخالفین رو تکفیر کنه » ، این گروه انسانهایی منافق صفتن که میخوان دل همه رو بدست بیارن و همه چیزو ماستمالی کنن و از همین حرفهاشون میزان آشنایی با مبادی دین معلوم میشه.
انشاءالله اگه توفیق بده خدا ، در باب تنقیح سایر واژه ها دینی هم مطالبی اینجا نوشته میشه.

تذکر : مطالب این وبلاگ به هیچ وجه کپی پیستی نیس و اگر به خط فکری شما بخوره ارزش خوندن داره. مثلا همین مطلب غلوّ از ده ها منبع عربی و چند منبع فارسی استخراج شده.

لینکهای امروز

كیف هسته‌ای!
طوق زرین خدمت
عکسهای دردآوری از ...
ده ایمیل مفید و کاربردی
زندگی سیاسی شیخ بهایی
*سیری در آفاق! مثنوی معنوی
تصاویری از کارهای احمقانه بشر
تشرف فرمانده آمریکایی به دین اسلام
بهداشت خواب برای شنیدن زنگ ساعت !
مصباح یزدی: بازرگان مانند دیگران خائن نبود!
چرا روزه احمدی نژاد 25 ساعت طول کشید ؟!!!
مستور ؛ سایتی جدید در مورد اما عصر عج الله فرجه
با من تماس بگیرید …. (خدمتی جدید و رایگان از ایرانسل)
آدامس بجوید تا کمتر گرسنه شوید ، ازدواج کنید تا چاق شوید!
ترفندی برای تست كامل گوشیهای سونی اریكسون قبل از خرید
تیترهای طنز درباره ادعاهای کشورهای ترکیه و .. درباره مولوی (تیتریکاریکاتور)
توزیع شربت تریاک تا پایان امسال و دستگاه خودپرداز سرنگ و کاندوم در کشور
به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست : یک تارموی چگوارا 120 هزار دلار فروخته شد
چهره‌پردازی مسلمانان در سینمای هالیوود و ارتباط هالیوود و صهیونیسم در گفت‌وگو با یك‌هالیوودی ایرانی
زندگی پائولوکوییلو (مصرف مواد مخدر و توهم زا بمدت 5 سال + اعتیاد به مشروبات الکلی + 9 بار بستری شدن در بیمارستان روانی + ...)
امام جمعه زاهدان در مورد مصاحبه تلویزیونی دکتر عصام العماد (برادر سنی که بتازگی شیعه شده) ادعاهایی کرده و آیة الله دکتر سید محمد حسینی قزوینی دعوتش کرده به مناظره جالب تر اینکه ، طرف مناظره رو رد کرده و گفته بیا مباهله! اماسید قزوینی هم در پاسخی منطقی گفته طبق سیره نبی صلی الله علیه و آله ، (آیه 61 سوره آل عمران) مباهله ، مال بعد از به بن بست رسیدن مناظره ست.

   


نظرات()   
نمایش نظرات 1 تا 30