تبلیغات
آلاء - موانع فهم حدیث
شنبه 27 بهمن 1386  04:02 ق.ظ    ویرایش: شنبه 27 بهمن 1386 04:02 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

کسی که دنبال علمی میره و میخواد بفهمش ، اگر موانع فهم اون علم رو برطرف نکنه ، علاوه بر ثمر ندادن کارش ، عنوان علم و عالم رو هم در معرض اتهام قرار میده ، لذا شناخت موانع و برطرف کردنش ، كم اهمیت تر از شناخت شرایط و به كارگیری زمینه ها نیست.
علوم دینی و علوم حدیثی ، هم از این قاعده مستثنا نیست ، در این مطلب بطور خلاصه به عمده ترین موانع فهم حدیث میپردازیم :

1ـ متأثر بودن از فرهنگ های غیر دینی

یكی از آفت های بزرگ در فهم نصوص دینی، متأثر بودن از فرهنگ های غیر دینیه.
هر جامعه ای با آداب و رسومی خو گرفته كه همیشه ضد دینی نیستند ولی نمی توان آنها را، به ویژه در وادی رخصت های دینی «دین» قلمداد كرد.
خداوند دوست می دارد كه از رخصت های دینی استفاده شود، به همان گونه كه دوست می دارد حریم تكالیفش نگه داشته شود. این سخن را فریقین از رسول خدا نقل كرده اند که:
ان اللّه یحبّ ان یؤخذ برخصه كما یحبّ ان یؤخذ بعزائمه. (بحارالأنوار ج39ص30)
از این رو، نمی توان رخصت های دینی را با فرهنگ غیر دینی، اما به نام دین و با تشبّث به حدیث و روایت پر كرد.
بسیاری از سخت گیری ها ، احتیاط های معلول و استحسانها ، ناشی از همین تأثیر فرهنگی است.

2ـ تبعیت از اهوا و آراء

یا همان «تفسیر به رأی» ، که در واقع ساختن نقابی از حدیث ، برای اندیشه های خود است.
وقتی پاره ای آرای عرفانی و صوفیانه در لوای روایت عرضه شود ، طبیعی است كه مستبدان و حاكمان طاغوتی نیز در پس نقاب احادیثی چون «السلطان ظل اللّه فی الارض» و ... !!! بر مسند نشینند و كار خود را با حدیث موجّه سازند.
این تعبیر امام علی در نهج هم گویای همین است : كـــَـلِمةُ حَقٍّ یُراد بهَا البَاطِل (خطبه40)

3ـ تعصب و جمود

اصرار و پافشاری بر آنچه حق است، پسندیده است ولی باید دانست كه چنین نیست كه هر پرسشگری همه حقیقت را به یكباره به دست آورد و یا اینكه مصون از هر خطا و لغزشی در فهم و برداشت باشد.
اصرار بر حق ، غیر از شخصیت پرستی است ، سعی ما اینست که راه امامان هدایت را تبعیت کنیم چونکه حق را در آنها یافته ایم نه برای اینکه روی آنها تعصب یا جمودی داشته باشیم.
حالا شما این را مقایسه کنید با کسانی که شخصیتها و علامه ها و ... را با حق میسنجند و از آن بدتر ، افراد را با افراد. مثلا فلان علامه یا عارف را معصوم میدانند و افرادی را هم که ایشان تایید کند همینطور!
البته لازم نیست این اعتراف به عصمت زبانی باشد و همین که جمود روی یک شخصیت و فهمشان از روایات (با وجود داشتن خلاف آن) داشته باشند ، برای عدم فهم صحیح دین و حدیث کافی است.

حاشیه :

1- بدلیل کمبود وقت ، ترجیح دادم بجای درج مطلب تالیفی! به تلخیص یکی از مقالات موجود در سایت الشیعه بپردازم. مقاله فوق نیز از مجله علوم حدیث گرفته شده. (با کمی تصرف)
2- این متن از وبلاگ عاشقی رو هم بخونین برای خنده : بدعت ولنتاین
جالب است که نویسنده (که یک دکتر 43 ساله معارف اسلامیه و بنده رو بدلیل اینکه یه مهندس 23 ساله ام و بخاطر مقابله با اراجیفش بخاطر نداشتن تخصص! تخطئه میکنه) در مطلب فوق 4 بار تاکید کرده که ولنتاین یک بدعت است و خدا به آن راضی نیست! و در انتها پیشنهاد داده که یه روز ولنتاین اسلامی راه بیندازیم و سپس آن را جزو ایام الله! دانسته و داخل در تعظیم شعائر!!!
لازم بذکر است که : بدعت یعنی نسبت دادن چیزی که در دین نیست به دین ، چون ولنتاین ، امری دینی دانسته نشده ، لذا بدعت نیست. اما معرفی روز ولنتاین اسلامی و بالا کشیدن فتیله عشق الهی (عین تعبیر نویسنده مطلب فوق) و در واقع چسباندن آن به دین و ایام الله معرفی کردن آن و مصداق تعظیم شعائر دانستن آن ، مصداقی اتمّ از بدعت است.
این مطلب را در اینجا نوشتم که دوستان مثالی زنده از موانع فهم حدیث را مشاهده کنند!

لینکهای امروز :

دکتر شهیدی با سیاست ایران کاری نداشت
تحقیقات محلی برای تعیین صلاحیت کاندیداها : آیا صورتش را اصلاح میکند ؟!!!
سرنوشت ستم‌پیشگان بخش 1 بخش 2 بخش 3 بخش 4 بخش 5 بخش 6 بخش 7 بخش 8 بخش 9 بخش 10 بخش 11 بخش 12

   


نظرات()