دوشنبه 31 اردیبهشت 1386  10:05 ق.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: شریعت ،

  • نگاه کن ببین چه کسی دارد به اینجا می آید.

  • اگر اشتباه نکنم او همان پیشوای اهل عراق است.

  • یعنی می خواهد به محضر مولایمان امام صادق (ع) وارد شود؟

  • اینطور به نظر می رسد.

مرد عبا بر دوش افکنده و با تفاخر و تکبر در کوچه های مدینه قدم بر میداشت و به سمت مکتب درس پیشوای اهل تشیع ره می سپرد، تا از کم و کیف این محفل باخبر شده و مدرس نام آور آن را با سوالاتی چند محک بزند. اکنون کاملا نزدیک شده و توجه اغلب حاضران به سویش جلب گشته بود. همهمه ای در میان جمع افتاده، مردم کنار رفته و راه گشودند. دانشمند معروف عراق را به بالای مجلس راهنمایی کردند و گفتگو آغاز شد.

پس از مدتی امان صادق (ع) رو به آن مرد نموده و پرسید:

  • گویا تو مرجع تقلید و دانشمند مردم عراق هستی؟

  • بله مردم در مشکلات دینی خود به من مراجعه می کنند.

  • خوب بگو ببینم آیا از روی دانش و آگاهی نظر میدهی یا از راه نادانی؟ مدرک و منبع تو برای این کار چیست؟

  • مسلما با علم و و دانایی نظر میدهم و با استفاده از کتاب خدا و قرآن و نیز احادیث پیامبر (ص).

  • آیا تو قرآن را آنگونه که سزاوار و شایسته است میدانی تا از روی آن نظر بدهی؟ آیا محکمات قران و متشابهات آن را می شناسی؟ آیه های عام را از آیه های خاص تشخیص میدهی؟

  • بله همینطور است. من همه اینها را میدانم!

  • ای مرد چه ادعای بزرگی نمودی! بدان که خداوند علم قرآن را نداده مگر به همان کسانی که کتاب خود را بر آنها نازل فرموده. آنان اهل بیت پیامبر (ص) و امامان از این خاندان می باشند. تو و امثال تو حتی یک حرف از قرآن را نمی فهمید. حال تو اگر راست می گویی و قرآن را می فهمی به من بگو در آیه « سیروا فیها لیالی و ایاما امنین » (سبا آیه ۱۸) (در این قریه ها شب و روز در امنیت سفر کنید.) منظور کجای زمین است که مردم شب و روز با امنیت در آن سیر می کنند؟

  • تصور می کنم مکه و مدینه باشد.

امام صادق (ع) رو به اطرافیان خود نموده و پرسید شما که باخبر هستید در مسیر مدینه به مکه دزدانی هستند که به مسافران حمله کرده و آنها را می کشند و اموالشان را می ربایند. چگونه این راه ، مسیر امن است؟

زمزمه ای در بین حاضران افتاد و هر یک سر تکان داده تأیید کردند.

  • بله فدایت گردیم، این مسافران هرگز از شر دزدان و راهزنان امنیت ندارند.

امام فرمود : وای بر تو! قرآن را به هوا و هوس خود تفسیر کرده، خود و دیگران را به هلاکت انداختی. مراد از این آیه کسانی هستند که دیار خود را ترک گفته اند در حالی که عارف به حقّ ما اهل بیت پیامبر (ص) بوده و دل آنان به سوی ائمه می باشد. آیا نمی بینی که خداوند در آیه ای دیگری می فرماید: « واجعل افئده من الناس تهوی الیهم ». مقصود این آیه مسلما خانه کعبه نیست هم چنانکه در آیه « واذّن فی الناس بالحج» منظور از دعوت ابراهیم ما هستیم و هرکس ما را دوست داشته باشد حج او قبول است و اگر محبت ما را در دل نداشته باشد حج او نیز قبول نشده. چیزی دورتر به عقل های مردم از تفسیر قرآن نیست زیرا که یک آیه اولش درباره موضوعی و آخرش در موضوع دیگر است و قرآن کلام پیوسته ایست که در آن معانی مختلف وجود دارد.

امام رو به دانشمند عراقی نمود. او از خجالت و شرمندگی سر به زیر افکنده بود. امام این بار پرسیدند: حالا بگو این آیه «من دخله آمنا» (هر کس به آن وارد شود در امان می ماند) به کجا اشاره دارد؟

مرد این بار با اطمینان پاسخ داد: معلوم است، منظور خانه ی خداست.

  • آیا نمی دانید حجاج یوسف، علی بن زبیر را در همین خانه کعبه به قتل رسانید. چطور میگویی خانه ی کعبه مکان امنی است؟

دانشمند عراقی پیش از پیش خجل و شرمنده گشته و سر در گریبان خود فرو برده و چون توقف بیشتر را صلاح خود نمی دید ، سر به زیر افکنده و از محضر امام و پیشوای عالیقدر تشیّع خارج شد.

****

سالیان سال از آن روزگاران می گذرد، لیکن آن مکتب درس و کرسی تفسیر و تبین قرآن کریم همچنان پا برجا بوده و هنوز خاندان عصمت و طهارت تنها مفسران و دانایان علم کتاب خدا و محل مراجعه مردم می باشند.

و امروز این کرسی در اختیار آخرین وارث علوم نبوی، حضرت مهدی (عج) می باشد. هم او که یگانه تلاوت کننده کتاب خداست به آنگونه که حق تلاوت باشد.

او که تالی تلو و دنباله روی تام و تمام این کتاب آسمانی است.

او مفسر و مبیّن واقعی قرآن بوده و حقایق قرآن همچنان در سینه آن بزرگوار می جوشد.

اگر که غیبت را بهانه محرومیت خود قرار نداده، حضورش را پاس داشته و محضر درسش را غنیمت شمریم.

(به نقل از پدر مهربان)

   


نظرات()   
شنبه 29 اردیبهشت 1386  09:05 ق.ظ    ویرایش: دوشنبه 31 اردیبهشت 1386 06:05 ق.ظ
نوع مطلب: بدون شرح! ،

سلام خیلی از ما شاید شک داشته باشیم در چیزهایی که میدونیم و دوست داریم بدونیم که این دانسته های ما درسته یا نه.

عرض دین چیست ؟

عرض دین عبارتست از بیان دانسته ها و باور های دینی در پیشگاه امام معصوم علیه السلام یا نائب ایشون برای تایید ایشان :

یک نمونه از عرض دین در مورد شاه عبدالعظیم حسنی بوده که در پیشگاه امام معصوم علیه السلام به عرض دین میپردازند که این عرض دین رو برای اطلاع بیشتر مخاطبین اوردم :

عبدالعظیم حسنى فرمود: بر آقا و مولاى خود، على بن محمّد علیه السلام وارد شدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود : مرحبا اى ابوالقاسم، براستى كه تو از دوستانما هستى.

عرض كردم : اى پسر پیغمبر، مى‏خواهم عقاید دینى خود را بر شما عرضه بدارم، اگر پسندیده باشد بر او ثابت باشم تا به لقاى خداوند برسم.

امام فرمود : بگو، اى ابوالقاسم.

عرض كردم : من معتقدم كه خدا یكى است و مانند او چیزى نیست، و از دو حدّ ابطال و تشبیه بیرون است، خداوند جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلكه پروردگارْ اجسام را جسمیّت داده و صورت‏ها را تصویر فرموده، و اعراض و جواهر را آفریده است، او خداوند همه چیز و مالك و محدث اشیاء است. معتقدم كه محمد (صلی ذالله علیه و آله) بنده و فرستاده او ، خاتم پیغمبران است، و پس از وى تا روز قیامت پیغمبرى نخواهد بود، شریعت وى آخرین شرایع بوده و پس از او دینى و مذهبى نخواهد آمد. عقیده من درباره امامت این است كه امام بعد از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) امیرالمؤمنین على بن ابى‏طالب(علیه السلام) است، بعد از او حسن، پس از وى حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمّد بن على و سپس شما.

در این هنگام حضرت هادى(علیه السلام) فرمود: پس از من فرزندم حسن امام است، لیكن مردم درباره امام بعد از او چه خواهند كرد؟

عرض كردم: اى مولاى من، مگر آن چگونه است؟

فرمود: امام بعد از فرزندم حسن شخصش دیده نمى‏شود و اسمش در زبانها جارى نمى‏گردد تا خروج كند و زمین را از عدل و داد پر كند، همان طور كه از ظلم و ستم پر شده باشد.

عرض كردم: به این امام غائب هم معتقد شدم و اكنون مى‏گویم: دوست آنان دوست خدا و دشمن ایشان دشمن خدا است، طاعت آنان طاعت پروردگار و معصیت و نافرمانى از آنها موجب معصیت اوست.

من عقیده دارم كه معراج و پرسش در قبر و هم چنین بهشت و دوزخ و صراط و میزان حق‏اند، و روز قیامت خواهد آمد و در وجود آن شكى نیست، و خداوند همه مردگان را زنده خواهد كرد و نیز عقیده دارم كه واجبات بعد از اعتقاد به ولایت و امامت عبارت‏اند از: نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر.

در این هنگام حضرت هادى (علیه السلام) فرمود: اى ابوالقاسم، به خدا سوگند اینها دین خداست كه براى بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش. خداوند تو را به همین طریق در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارد.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم میفرماید:

من از مومن نمیترسم چون دینش حفظش میکند و ترس من از کافر هم نیست چون کفرش نابودش میکنه من از منافق میترسم که با استدلالهای غلط مردم را گمراه میکنند

التماس دعا
یامهدی ادرکنی

   


نظرات()   
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1386  09:05 ق.ظ    ویرایش: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1386 10:05 ق.ظ
نوع مطلب: آنچه گذشت ،

سلام
بعد از اینکه میهن بلاگ وبلاگهای معطله رو واگذار میکرد ، ما هم یه کم جنبیدیم و آی دی ala رو گرفتیم.
بعد میخواستم این آیدی رو بندازم روی alae (یعنی هرکی آدرس ala رو زد بره توی alae)

اما بعد دیدم که بهتره عکس این کار رو انجام بدم. (که دلیل عمدش هم خرابی خبرنامه و ...alae بود.)

از این به بعد انشاءالله  توی همینجا (ALA) مینویسیم.

فقط تنها مشکلی که هست اینه که لینکدونی وبلاگ قبلی (که حدود 20000 کلیک روش شده بود) باید مجددا وارد میشد که ما فعلا دوستانی که در 4 پست اخیر نظر ادن (32 وبلاگ) رو فعلا اضافه کردم بقیه هم به مرور بعدا اضافه میکنیم.

در مورد اوناییکه لطف کردن و لینک وبلاگ ما رو در وبلاگ و ... شون! قرار دادن هم عارضیم که لازم نیست لینکی رو که به ما دادن اصلاح کنن چون بعد از ورود به alae به اینجا هدایت میشن.

یه شاخه جدید هم به موضوعات سایت اضافه کردیم به نام کامپیوتر ، البته نه برای اینکه مطالبی که در جاهای دیگه پیدا میشه رو قرار بدیم بلکه برا اینکه مطالبی که راجع به اینترنت و وبلاگ لازمه بچه های + مث شما بدونن رو قرار بدم.

   


نظرات()   

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو