تبلیغات
آلاء - مطالب شهریور 1386
چهارشنبه 28 شهریور 1386  06:09 ق.ظ    ویرایش: پنجشنبه 29 شهریور 1386 03:09 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ كَذَّبُواْ بِلِقَاء اللّهِ حَتَّی إِذَا جَاءتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ یَا حَسْرَتَنَا عَلَی مَا فَرَّطْنَا فِیهَا وَهُمْ یَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَی ظُهُورِهِمْ أَلاَ سَاء مَا یَزِرُونَ ﴿ انعام / 31 ﴾
كسانی كه لقای الهی را دروغ انگاشتند قطعا زیان کردند تا آنگاه كه قیامت بناگاه بر آنان فرا رسد می‏گویند ای دریغ بر ما بر آنچه در باره آن كوتاهی كردیم و آنان بار سنگین [گناهانشان] را به دوش می‏كشند چه بد است باری كه می‏كشند.

یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإِنسِ أَلَمْ یَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْكُمْ آیَاتِی وَیُنذِرُونَكُمْ لِقَاء یَوْمِكُمْ هَذَا قَالُواْ شَهِدْنَا عَلَی أَنفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَشَهِدُواْ عَلَی أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَافِرِینَ ﴿ انعام / 130 ﴾
ای گروه جن و انس آیا از میان شما فرستادگانی برای شما نیامدند كه آیات مرا بر شما بخوانند و از دیدار این روزتان به شما هشدار دهند گفتند ما به زیان خود گواهی دهیم [كه آری آمدند] و زندگی دنیا فریبشان داد و بر ضد خود گواهی دادند كه آنان كافر بوده‏اند.

سَأَصْرِفُ عَنْ آیَاتِیَ الَّذِینَ یَتَكَبَّرُونَ فِی الأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَإِن یَرَوْاْ كُلَّ آیَةٍ لاَّ یُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لاَ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَافِلِینَ ﴿ اعراف / 146 ﴾
به زودی كسانی را كه در زمین بناحق تكبر می‏ورزند از آیاتم رویگردان سازم [به طوری كه] اگر هر نشانه‏ای را [از قدرت من] بنگرند بدان ایمان نیاورند و اگر راه صواب را ببینند آن را برنگزینند و اگر راه گمراهی را ببینند آن را راه خود قرار دهند این بدان سبب است كه آنان آیات ما را دروغ انگاشته و غفلت ورزیدند.

وَإِمَّا یَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ، إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ﴿ اعراف / 201 و 202 ﴾
و اگر از شیطان وسوسه‏ای به تو رسد به خدا پناه ببر زیرا كه او شنوای داناست ، در حقیقت كسانی كه [از خدا] پروا دارند چون وسوسه‏ای از جانب شیطان بدیشان رسد [خدا را] به یاد آورند و بناگاه بینا شوند.

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًی وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ ، قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ ﴿ یونس / 57و58 ﴾
ای مردم به یقین برای شما از جانب پروردگارتان اندرزی و درمانی برای آنچه در سینه‏هاست و رهنمود و رحمتی برای گروندگان [به خدا] آمده است ، بگو به فضل و رحمت‏خداست كه [مؤمنان] باید شاد شوند و این از هر چه جمع میکنند ، بهتر است.

وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ ﴿ یونس / 100 ﴾
و هیچ كس را نرسد كه جز به اذن خدا ایمان بیاورد و [خدا] پلیدی را بر كسانی كه تعقل نمیکنند ، قرار می‏دهد.

وَإِن یَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْكَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿ یونس / 107 ﴾
و اگر خدا به تو زیانی برساند آن را برطرف‏كننده‏ای جز او نیست و اگر برای تو خیری بخواهد بخشش او را ردكننده‏ای نیست. آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد می‏رساند و او آمرزنده مهربان است.

یک نکته پیرامون قرآن :

ابوبصیر می‏گوید :
به حضرت باقر، علیه السّلام، عرض كردم ‏هرگاه قرآن را با صدای بلند می‏خوانم شیطان نزدم می‏آید و می‏گوید تو با این كار نزد خانواده خود و مردم خودنمائی و ریا می‏كنی.
حضرت فرمود :
ای ‏ابا محمّد، با صوت و آواز متوسّط بخوان كه خانواده ات بشنوند و آوازت را در خواندن قرآن در گلو بچرخان، زیرا خدای عزّوجل آواز خوش را كه در گلو چرخانده شود دوست دارد.

اصول كافی، ج 4، ص 420

لینکهای امروز :

ناگفته‌های حیات علامه عسكری(ره) از زبان شاگرد اصلی

گفتگویی با علامه سید مرتضی عسگری

پرسش و پاسخ پیرامون شناخت امام زمان از مجله موعود

هر آنچه برای رمضان نیاز دارید، از معنویات گرفته تا خوراکیات! مثل طرز تهیه بامیه

آیة الله مصباح یک ساعت نشستن پای صحبت عالم برای فراگیری علم و جلوگیری از شبهات را از 12000 ختم قرآن بالاتر دانست.

   


نظرات()   
یکشنبه 25 شهریور 1386  05:09 ق.ظ    ویرایش: یکشنبه 25 شهریور 1386 10:09 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
[می‏گویند] پروردگارا پس از آنكه ما را هدایت كردی دلهایمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود رحمتی بر ما ارزانی دار كه تو خود بخشایشگری ( آل عمران / 8 )

إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَمَن یَكْفُرْ بِآیَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِیعُ الْحِسَابِ
در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است و كسانی كه كتاب [آسمانی] به آنان داده شده با یكدیگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنكه علم برای آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدی كه میان آنان وجود داشت و هر كس به آیات خدا كفر ورزد پس [بداند] كه خدا زودشمار است ( آل عمران / 19 )

وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلاَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ
و هر كه جز اسلام دینی [دیگر] جوید هرگز از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیانكاران است ( آل عمران / 85 )

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
ای كسانی كه ایمان آورده‏اید از خدا آن گونه كه حق پرواكردن از اوست پروا كنید و زینهار جز مسلمان نمیرید ( آل عمران / 102 )

لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ
به یقین خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پیامبری از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهی آشكاری بودند ( آل عمران / 164 )

یُرِیدُ اللّهُ أَن یُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِیفًا
خدا می‏خواهد تا بارتان را سبك گرداند و [می‏داند كه] انسان ناتوان آفریده شده است ( نساء / 28 )

أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا كَثِیرًا
آیا در [معانی] قرآن نمی‏ اندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعا در آن اختلاف بسیاری می‏یافتند ( نساء / 82 )

مَّن كَانَ یُرِیدُ ثَوَابَ الدُّنْیَا فَعِندَ اللّهِ ثَوَابُ الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَكَانَ اللّهُ سَمِیعًا بَصِیرًا
هر كس پاداش دنیا بخواهد پاداش دنیا و آخرت نزد خداست و خدا شنوای بیناست ( نساء / 134 )

یَوْمَ یَجْمَعُ اللّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُواْ لاَ عِلْمَ لَنَا إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُیُوبِ
[یاد كن] روزی را كه خدا پیامبران را گرد می‏آورد پس می‏فرماید چه پاسخی به شما داده شد؟ می‏گویند ما را هیچ دانشی نیست تویی كه دانای رازهای نهانی ( مائده / 109 )

یک نکته پیرامون قرآن :

امام صادق علیه السلام فرمود :
شایسته است كه مومن قبل از مرگ قرآن را بیاموزد و یا در حال فراگیری ‏آن باشد.

اصول كافی ج 4 ص 409

لینکهای امروز :

ساخت دستگاه پیش نشانگر زلزله برای قم 24 ساعت قبل از وقوع !

مسابقه فهم قرآن و هرمنوتیك از دیدگاه شهید مطهری

نرم افزار مهمان خدا برای موبایل که از سایت ir-tci گرفته شده :

نسخه مخصوص موبایل با صفحه نمایش عادی (مثل گوشیهای سونی100تا300 تومنی!)
نسخه مخصوص موبایل با صفحه نمایش خیلی بزرگ

این نرم افزار حجمش 870 کیلوست و بر روی موبایلهایی با سیستم جاوا (اکثرموبایلها) شامل

- احکام روزه طبق فتوای همه مراجع
- دعاهای ماه رمضان بطور کامل با ترجمه
- مناسبتهای رمضان
- مشاوره تغذیه و تندرستی
- زنگ یادآور
- ... + نون اضافه !

توصیه میکنم حتما دانلود کنید.

   


نظرات()   
جمعه 23 شهریور 1386  04:09 ق.ظ    ویرایش: پنجشنبه 20 دی 1386 12:01 ب.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ ( بقره/155 )
و قطعا شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی و كاهشی در اموال و جانها و محصولات می ‏آزماییم و مژده ده شكیبایان را

وَقَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّاماً مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَی اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ( بقره/80 )
و گفتند جز روزهایی چند هرگز آتش به ما نخواهد رسید بگو مگر پیمانی از خدا گرفته ‏اید كه خدا پیمان خود را هرگز خلاف نخواهد كرد یا آنچه را نمی ‏دانید به دروغ به خدا نسبت می‏ دهید ؟

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ ( بقره/186 )
و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزدیكم و دعای دعاكننده را به هنگامی كه مرا بخواند اجابت می‏ كنم پس [آنان] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند باشد كه راه یابند.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ( بقره/208 )
ای كسانی كه ایمان آورده ‏اید همگی به اطاعت [خدا] درآیید و گامهای شیطان را دنبال مكنید كه او برای شما دشمنی آشكار است.

َاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَی اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّی كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ ( بقره/281 )
و بترسید از روزی كه در آن‏، به سوی خدا بازگردانده می‏شوید، سپس به هر كسی (پاداش‏) آنچه به دست آورده‏، تمام داده شود؛ و آنان مورد ستم قرار نمی‏ گیرند.

لاَ یُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ ( بقره/286 )
خداوند هیچ كس را جز به قدر توانایی ‏اش تكلیف نمی‏ كند. آنچه (از خوبی‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدی‏) به دست آورده به زیان اوست‏. پروردگارا، اگر فراموش كردیم یا به خطا رفتیم بر ما مگیر، پروردگارا، هیچ بار گرانی بر (دوش‏) ما مگذار؛ همچنان كه بر (دوش‏) كسانی كه پیش از ما بودند نهادی‏. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداریم بر ما تحمیل مكن‏؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشای و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تویی‏؛ پس ما را بر گروه كافران پیروز كن‏.

وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَیْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَیْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ، لاَّ یُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِیَ أَیْمَانِكُمْ وَلَكِن یُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ ﴿ بقره/224,5﴾
و خدا را دستاویز سوگندهای خود قرار مدهید تا [بدین بهانه] از نیكوكاری و پرهیزگاری و سازش ‏دادن میان مردم [باز ایستید] و خدا شنوای داناست ، خداوند شما را به سوگندهای لغوتان مؤاخذه نمی‏ كند ولی شما را بدانچه دلهایتان [از روی عمد] فراهم آورده است مؤاخذه می‏كند و خدا آمرزنده بردبار است.

راستی امروز جمعه ست ،
فریاد رس ما رسد انشاءالله لاحول و لا قوة الا بالله

اللهم فرج عن کل مکروب...

لینکهای امروز :

نكاتی درباره نوافل ماه رمضان
از ساحل قرائت الفاظ تا اعماق دریای معانی و حقایق قرآنی
*** ترتیل کل قرآن به تفکیک حزب با حجم خیلی کم برای دانلود و استفاده در موبایل و کامپیوتر ***

   


نظرات()   
دوشنبه 19 شهریور 1386  10:09 ق.ظ    ویرایش: جمعه 23 شهریور 1386 03:09 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

یکی از بزرگان اهل سنت را دست بسته آوردند پیش حجاج ملعون.
- تو ادعا کرده ای که حسنین (امام حسن و امام حسین علیهما السلام) ذریّه و اولاد رسول الله هستند ؟
- بله!
- دلیل واضح و روشنی از کتاب خدا می آوری یا اینکه قطعه قطعه ات میکنم.
- از خود قرآن برایت دلیل واضح و روشنی می آورم.
- آیه مباهله را نیاوری ها !
(آیه مباهله: 61 آل عمران ، تعالوا ندع ابناءنا ؛ که عملا دیده شد منظور پیامبر حسنین بود)
- از خود قرآن برایت دلیل واضح و روشنی می آورم ؛
و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داوود و ... و عیسی و ... (83-84 آل عمران)
... و از نسل نوح ، داوود و ... و عیسی و ...

عیسی پدر نداشت در حالیکه از ذریه نوح دانسته شده.

حجاج شرمنده شد و گفت انگار من این آیه را نخوانده بودم !

تفسیر فخر رازی ج 2 ص 194

وقتی پیامبر از دنیا رفت ابوبکر خارج مدینه بود ، عمر سرو صدا راه انداخت که پیامبر از دنیا نرفته است و هر کس بگه محمد از دنیا رفته سر از تنش جدا میکنم.
وقتی ابوبکر آمد ، یادش انداختند که در قرآن داریم :
انک میت و انهم میتون ( 30 / زمر )
افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم ( 144 / آل عمران )
بعد طرف میگه :
انگار این آیات رو نخونده بودم !

میگفت قرآن خواندن اینها و امثالشان ، قرآن ِ با فهم و تدبر و اینها که نیست و گرنه آنگونه نمیشدند.

«لكل شی ء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان » بحار-ج92-ص213
هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است.

خدا توفیق بده قرآن را با تدبر بخونیم و آثارش رو بر وجودمون ببینیم ؛
امام باقر علیه السلام میفرماید : هـمـانـا تـاثیـر قـرآن بـه نرم شدن دل و اشك ریختن و ترس است. (کافی ج4)

قرآن یکی از برکات الهی ست که در رمضان نازل شده و شب نزول آن ملائک بر حجت زمان نازل شده و میشوند و آن شب ارزشی فراتر از 83 سال دارد ، یا به عبارتی ارزشی فراتر از یک عمر.

از دیگر برکات ویژه رمضان غفران ویژه و استثنایی این ماهه ، که بجای حرف زائد توجهتون رو به این دو حدیث هشدار دهنده از رسول خدا رو ببینین :

إن الشقی حق الشقی من خرج عنه هذا الشهر ولم تغفر ذنوبه
بدبخت واقعی كسی است كه این ماه راپشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود.

وسائل الشیعة_حر عاملی ج10ص312  , میزان الحكمه،ح۷۴۵۸

فإِن الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم
بدبخت کسی ست که بخشش خدا را در این ماه عظیم حرام کند.

خطبه شعبانیه

حاشیه :

1- یه عده از بلاگرهای مذهبی ، اعلام فرمودن که ماه رمضون مطلب نمیزنن و ظاهرا قراره بیشتر به خودسازی بپردازن.
لذا عرصه می مونه برا بعضی بی سوادها مثل من!
انشاءالله در ماه رمضون هر روز : یه آیه + یه نکته قرآنی + نون اضافه ! داریم.
2- دو داستان اول مطلب رو تازه از آقای میلانی شنیدم ، شاید کمی بی ربط به موضوع تدبر به نظر برسه اما نه ، اینم تدبر میخواد!

لینکهای امروز :

شروط بهره مندی از قرآن
چادر و اشتباهات تبلیغاتی درباره آن
بالاتر از عشق (تصویر دلخراش داره، طاقت دارین؟)

   


نظرات()   
جمعه 16 شهریور 1386  03:09 ق.ظ    ویرایش: شنبه 17 شهریور 1386 12:09 ب.ظ
نوع مطلب: نعمت ولایت ،

ابن أبی یعفور قال قلت لأبی عبد الله إنی أخالط الناس فیكثر عجبی من أقوام لا یتولونكم و یتولون فلانا و فلانا لهم أمانة و صدق و وفاء و أقوام یتولونكم لیس لهم تلك الأمانة و لا الوفاء و لا الصدق.
قال فاستوى أبو عبد الله جالسا و أقبل علیّ كالغضبان ثم قال لا دین لمن دان بولایة إمام جائر لیس من الله، و لا عتب على من دان بولایة إمام عدل من الله،
قال قلت لا دین لأولئك و لا عتب على هؤلاء ؟
فقال نعم لا دین لأولئك و لا عتب على هؤلاء، ثم قال أ ما تسمع لقول الله « اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»
یخرجهم من ظلمات الذنوب إلى نور التوبة و المغفرة لولایتهم كل إمام عادل من الله...

تفسیرالعیاشی ج1ص138 و جلد 65 و 69 بحارالانوار

به امام صادق علیه السلام عرض کردم من در روابطی که با مردم دارم ، از گروهی که ولایت شما را ندارند و ولایت فلان و فلان را قبول دارند ، تعجبم زیاد شده است که اهل امانت و صدق و وفاء هستند و گروهی که شما را مولای خود میدانند اینگونه امانت و صدق و وفا ندارند.

امام با حالتی مانند عصبانیت رو به من کرد و فرمود : « كسى كه به ولایت و حكومت حاكم ستمگرى كه از جانب خداوند نیست تن دردهد دین ندارد و هیچ مؤاخذه و ایرادى نیست بر كسى كه به ولایت و حكومت پیشواى عادل كه خدا او را مقرر فرموده است گردن نهد.»

عرض کردم : اولی دین ندارد و دومی ایراد ندارد ؟!!!

فرمود : بله ، گروه اول « دین » ندارد و هیچ عتاب و ایرادی بر گروه دوم نیست.
سپس فرمود : آیا قول خدا را نشنیدی ؛ « خداوند متولى كسانى است كه ایمان آورده اند آنها را از تاریكی ها خارج كرده به سوى نور مى كشاند » یعنى از ظلمات گناه خارج و به نور توبه مى رساند.

در زیارت جامعه هم میخوانیم که :

بموالاتكم ... اصلح (الله) ما كان فسد من دنیانا
خدا به واسطه دوستی شما ، آنچه از فساد در دنیای ما بود اصلاح کرد.

خدا توفیق بده که من و شما جزء دسته دوم باشیم.

حدیث دیگری هم هست که بسیار امیدبخش است :

إِذَا أَخَذَ النَّاسُ یَمِیناً وَ شِمَالاً فَالْزَمْ طَرِیقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ

عیون اخبار الرضا علیه السلام ج1ص272 و ج26بحار

زمانی که مردم چپ و راست (راه های غیر مستقیم) را اختیار کردند بر تو باد التزام داشتن و عمل به طریقه ای که ما در پیش گرفتیم.
ما با کسی هستیم که با ما همراهی میکند و مانند طریقه ما رفتار میکند و جداییم از کسی که از ما جدا است.

لازم به ذکر است که با آنان ملازم بودن و ولایت آنان را داشتن در احادیث دیگر ذکر شده و تنها اقرار زبانی نیست.

انشاءالله فرصتی پیدا بشه روایت دوم به طور کامل ، همراه با یک بحث راجع به غلوّ ، تقدیم میشه.
(موضوع متن کامل حدیث دوم طرد اخباریست که فقط از طرف مخالفین ائمه در مدح ائمه هدی علیهم السلام وارد شده)
خصوصا اینکه امام در آخر روایت میفرمایند : مطلبی که به تو گفتم حفظ کن که خیر دنیا و آخرت را در آن برای تو جمع کرده ام.

حاشیه :

پیشاپیش فرا رسیدن ماه رمضان ، ماه نزول قرآن ، رو تبریک میگم.
یه قرآن با ترجمه فارسی و خطی بسیار زیبا و ... برای موبایل پیدا کردم که حتما برای ماه رمضان به کارتون میاد.
اما بهتر دیدم که اونو در پست « جستجو در قرآن » اضافه کنم ، حتما ببینین.

لینکهای امروز :

پروفسور وان‌در‌هوو هلندی پس از سه سال تحقیقات : کلمه «الله» بیماران را درمان می‌کند حتی بیماران غیر مسلمان و غیرآشنا به عربی...

این متنی از کتاب آیات شیطانی از سلمان رشدی نیست! این تکه از مکالمات فاش نشده خداوند و عزرائیل هم نیست! این ...

عارفان اسرائیلی : هربار احمدی نژاد از نابودی اسرائیل سخن گفته، در ایران زلزله آمده است!

مقام رهبری، فاطمه رجبی را از ادامه رویه خویش"منع شرعی" کردند.

   


نظرات()   
جمعه 9 شهریور 1386  09:08 ق.ظ    ویرایش: جمعه 9 شهریور 1386 11:08 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

ما عُبد الله بشیء احب الی الله من ادخال السرور علی المؤمن
خدای متعال عبادت نشد به چیزی كه محبوب تر باشد نزد او از آن كه سروری در قلب مومن وارد كند.

این روایت را مرحوم كلینی در کافی از امام باقر علیه السلام آورده است.

مضمون « شاد كردن برادر مومن » یكی از عبادات بزرگ است که به صورت های گوناگون در روایات بسیاری وارد شده و فصلهایی از مجموعه های روایی مثل كافی، وافی، وسائل و ... را به خود اختصاص داده است.

در كافی نظیر همین مضمون از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز نقل شده است :

«ان احب الاعمال الی الله تعالی ادخال السرور علی المومنین»
محبوب ترین اعمال نزد خدا، شاد كردن مومنین است.

مضامین برخی دیگر از روایات این باب بسیار دلگرم کننده است و مشوق :

كسی كه مومنی را شاد كند تنها یك شخص را شاد نكرده بلكه ما اهل بیت را نیز شاد كرده است و كسی كه ما را شاد كند، پیغمبر را شاد كرده است.

بدلیل کثرت روایات متقن در این باب شكی نیست كه از نظر اهل بیت علیهم السلام شاد كردن مومنین كار بسیار پسندیده و بلكه بالاترین عبادات است ، اما در اینجا سوالاتی ممکن است پیش بیاید و یا برداشتهای نادرستی صورت بگیرد که در اینجا عرض میکنم :

1- شاد کردن از هر راهی ؟!

خیر! مسلما اگر شاد کردن همراه با گناهی باشد ، ثواب که نداره هیچ ، عقابش هم سر جاش محفوظه!
کما اینکه در بعضی از روایات به این نكته، كه نباید شاد كردن مومن همراه با گناه باشد، تاكید شده است.

2- از دیدگاه اسلام وضع مطلوب این است كه انسان بسیار شاد و مسرور باشد یا به عكس، محزون ؟ (با توجه به روایاتی كه در مدح حزن وارد شده است)

در توضیح این مورد عارضم که روایاتی در مدح حزن وارد شده است از جمله روایتی به این مضمون كه اگر در یك جمعی شخص محزونی باشد، خدا همه آن جمع را به واسطه آن شخص محزون مورد رحمت قرار می دهد،
حال این سوال مطرح می شود كه چگونه می توان بین این دو گروه روایات جمع كرد ؟

در جواب بطور تلگرافی باید گفت که انسان فطرتا طالب سرور و شادمانی است و حتی وعده سرور یا وعید حزن هم در قرآن برای دنیای دیگر داده شده :

وجوه یومئذ ناعمه : چهره های مؤمنان در بهشت بسیار شاداب و خرم است.
ینقلب الی اهله مسرورا : مؤمن پس از محاسبه، در حالی كه بسیار شاد و خندان است، نزد اهل و عیالش برمی گردد.
مؤمنان وقتی در روز قیامت وارد بهشت می شوند می گویند :
الحمدالله الذی اذهب عنا الحزن : خدا را ستایش می كنند كه حزن و اندوه را از آنان برداشت؛ یعنی دوران حزن و غمی، كه در دنیا داشتند سپری شد.
عبوسا قمطریرا : چهره های اهل جهنم چروكیده و سیاه است.
فرحین بما آتاهم الله : (شهداء) ، به واسطه نعمت هایی كه خداوند به آن ها داده است در شادی و سرور هستند.

ممکنه سوال بشه شادی های دنیوی چه زمانی پسندیده است ؟

طبق نظام ارزشی اسلام، مطلوبیت واقعی هر چیزی زمانی است كه در مسیر مطلوبیت نهایی و سعادت ابدی انسان باشد ؛ در مورد شادی هم ؛ شادی های دنیایی انسان در راستای كمك به شادی آخرت او باشد، بسیار پسندیده و مطلوب است ، حزن و اندوه نیز همینطور.
مثلا اگر سرور و نشاط روحی یا حزن و اندوه قلبی باعث شود که درسش را بهتر بخواند و عبادتش را بهتر انجام دهد ، این حزن یا سرور امری مطلوب است.
یا حزن و اندوه خاصی باعث توجه به خدا و آخرت و مسئولیت های شرعی و اجتماعی اش شود، حزن مطلوبی است؛ حزن از این كه چرا در انجام تكالیف كوتاهی كرده ایم و ... کما اینکه در روایات بر آن تاکید شده.

اما اگر این سرور از این حالت خارج شود مثلا به دلیل نعمتهای دنیایی سرور و سرمستی حاصل شود ، مذموم است کما اینکه در قرآن در مورد قارون و ... داریم :

لاتفرح ان الله لایحب الفرحین : خیلی شادی نكن، خدا سرمستان را دوست نمی دارد.
انه لفرح فخور : او مسرور و فخرفروش بود.
لا تفرحوا بما اتاکم : به واسطه آنچه به شما (از نعمتهای دنیوی) داده شده ، خوشحال نشوید.

3- شاد کردن مادی منظور ائمه هُدی علیهم السلام بوده است یا معنوی ؟

سرور و شادی برای هر كسی وقتی حاصل می شود كه خواسته ای از او تامین شود و این خواسته ها اعمّ از خواسته های مادی و معنوی است.
مثلا كودك خردسال با برطرف شدن نیازهایی مادی مثل خوراكی و اسباب بازی شاد میشود و نیازهایی مادی مثل محبت ، هم صحبتی ، تعریف قصه و ... دارد.
اما در انسان های بزرگتر این نیاز مثلا میتواند بصورت نیاز به ازدواج! یا محترم بودن و شخصیت قائل شدن برای وی در جامعه ، باشد.

لذا هر نوع از این شاد کردن - مادی یا معنوی (و آبرویی) - امری مطلوب است زیرا در جهت جلوگیری از ملال ، افسردگی ، خستگی و به طور كلی ، چیزهایی است كه مانع از انجام وظایف بعدی یک مومن به نحو احسن میشود.

در پایان هم مضمون دو حدیث رو تقدیم میکنم :

1- یک شب بیتوته (شب زنده داری) کنار مرقد امیرالمومنین معادل 700 (هفتصد) سال عبادت است.
2- برآوردن نیاز مومن و شاد کردن دل او معادل 9000 (نه هزار) سال عبادت است که روزش به روزه و شبش به نماز بگذرد.

شاید بتوان گفت ، به دومی ثواب بیشتر داده شد چون میوه و نتیجه عملی ظهور نتیجه اولی است.

حاشیه :

1- در تهیه این مطلب از مقاله خانم فریده مهرآرا که در کیهان 2 آذر 1385 درج شده ، نیز استفاده شده. (مِن باب کپی رایت!)
2- خدا رو شکر که خادم الزینب ، بعد از مدت ها یه پست درج فرمودند !!!

لینکهای امروز :

اگر من جای احمدی نژاد بودم ...
کجا نشان تو جوییم؟ (سرمقاله رسالت برای نیمه شعبان)
دکتر بونو (استاد فرانسوی) : محل سكونت اصلی من مشهد است زیرا نمی‌توانم از امام رضا علیه السلام‌ جدا شوم.

   


نظرات()   
سه شنبه 6 شهریور 1386  07:08 ق.ظ    ویرایش: جمعه 9 شهریور 1386 09:08 ق.ظ
نوع مطلب: شریعت ،

روایتی از شیخ صدوق رحمة الله علیه است در باره سوره والفجر از امام صادق علیه السلام که سوره فجر رو در نماز ها ی واجب و مستحب خود بخوانید که سوره ای است برای امام حسین علیه السلام
کسی که این سوره رو بخواند و به درجات این سوره راه پیدا کند در روز قیامت با امام حسین علیه السلام در درجه حضرت در بهشت است بین او و امام حسین فاصله نیست.

این سوره با توجه دادن به فجر آغاز میشه ، ظاهر این آیه ها چیزی است و باطن آیه چیز دیگریست.

و الفجر و لیال عشر و الشفع والوتر و اللیل اذا یسر

سوگند به فجر ، قسم به شبهای ده گانه ، قسم به شفع و وتر (جفت و تک) ، قسم به شبی که میرود هنگام رفتن ...

در تفسیر این آیات گفتگو زیاد شده ، ظاهر آیات هم روشنه اما باطن آیه در یک روایت از جابر بن یزید جعفی (که از اصحاب سرّ امام صادقه) به زیبایی به تصویر کشیده شده :

قوله تعالی ( والفجر ) هو القائم و ( اللیالی العشر ) الائمة علیهم السلام من الحسن إلی الحسن و ( الشفع ) أمیرالمؤمنین و فاطمة علیهما السلام ، و ( الوتر ) هو الله وحده لا شریك له ( و اللیل إذا یسر ) هی دولة حبتر فهی تسری إلی قیام القائم علیه السلام

قسم به فجر ؛ قسم به وجود مبارک امام زمان علیه السلام

و قسم به شب های ده گانه ؛ قسم به ائمه هدی از امام حسن (مجتبی) تا امام حسن (عسکری) ،

و قسم به جفت و تک ؛ قسم به علی و فاطمه (سلام الله علیهما) و قسم به الله که خدایی جز او نیست.

خداست و این جلوه های او
خداست و این ایام و لیالی او
خداست و صبح روشن تاریخ

و شب هنگامی که میرود ؛ و این اشاره به دولت مهدی ست ، عج الله فرجه.



شب دولت تاریک سقیفه است که تا ظهور حضرت مهدی ادامه دارد و با رفتن او صبح ظهور حضرت مهدی طلوع میکند .به تعبیری بهتر با آمدن صبح ظهور حضرت بقیه الله ارواح العالمین له الفداء دوران دولت ظلمت به سر می آید.

   


نظرات()